‘Bostik Murals’: quan l’escola ensenya a pintar les parets d'un edifici

L'alumnat de P5 de l’Escola 30 Passos desenvolupa un procés creatiu per idear la façana d'una fàbrica per a artistes

Què cal per pintar tota una façana amb un gran mural artístic? Aquesta és la premissa de sortida perquè els alumes de l’Escola 30 Passos i del cicle formatiu d’animació sociocultural del centre Bemen-3 ideïn un projecte de creació per a la façana de la fàbrica Bostik, al barri de La Sagrera de Barcelona, que ha estat reconvertida en espai cultural autogestionada.

Amb el nom ‘Bostik Murals’, la iniciativa, que ha estat guardonada amb el premi Carulla 2018, pren com a punt de partida la gran intervenció que està realitzant a la façana l’artista Elian Chali. Així és com l’Escola 30 Passos, que es a pocs metres de l’espai cultural, desenvolupa un projecte d’acció educativa.

D’aquesta manera, tres grups de 25 infants de P5 estan realitzant un procés de recerca en diferents sessions al voltant de l’art urbà i de l’obra d’aquest artista, caracteritzada per composicions geomètriques que entren en diàleg amb l’arquitectura i el seu entorn urbanístic, configurades a partir de colors primaris i superposicions. El procés de treball d’aquesta acció educativa comunitària quedarà recollit i exposat en una mostra interactiva que es podrà veure a partir del dissabte 8 de desembre, dia en què s’inaugurarà oficialment la nova façana de la Nau Bostik.

Aprendre a través de l’art urbà

A través de diferents propostes educatives i amb la imaginació com a eina principal els infants realitzen les seves pròpies recerques creatives sobre l'art mural en general, i l'obra d'Elian Chali en particular. Diverses preguntes fan de disparador de les creacions dels propis infants: “Com es pinta una façana tan gran? Què s’hi fa a la Nau Bostik? Pintem?”.

Com explica Senén Roy i Català, coordinador de projectes comunitaris de Bostik Murals, “els projectes comunitaris ens permeten connectar l’art mural amb els interessos, desitjos i lluites concretes del territori i són una oportunitat per enfortir-los”.  “El vincle amb el territori és un punt essencial del projecte. Per això és important que totes les iniciatives que impulsem incloguin d’alguna manera la participació d’associacions, escoles, famílies i altres agents de l’entorn immediat”, afegeix el directdor artístic del projecte, Xavier Ballaz.

Les sessions de treball han estat dissenyades per l’equip comunitari de Bostik Murals, amb el suport de deu estudiants del segon curs del cicle Fformatiu d’animació sociocultural i turística del centre Bemen-3 i l’assessorament del claustre de l’escola sobre metodologies de pedagogia viva. Els estudiants han formulat i valorat en grup un conjunt de propostes d’acció educativa fins a configurar un preprojecte que s’ha materialitzat en un seguit de sessions participatives amb els infants de P5.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article