Ja és estiu: orientació laboral i atenció als col·lectius més vulnerables

Ja és estiu. Aquesta frase pot tenir moltes lectures i significats segons els ulls que l’estiguin llegint o la persona que l’estigui escoltant. Segurament la gran majoria de nosaltres afegiríem un signe d’exclamació al darrere perquè aquesta època estival significa que farem vacances i podrem gaudir d’un temps de descans, desconnexió en família, viatjar amb amistats, anar al mar o la muntanya. Però sovint ens oblidem que hi ha una minoria, que cada vegada és més majoritària, a la qual aquesta frase li provoca uns sentiments i unes emocions molt diferents.

Quan una família en risc d’exclusió es queda sense tots els serveis que en període lectiu l’acompanyen i fan de xarxa, comença a tenir moltes dificultats de conciliació. En els serveis d’acompanyament a la inserció laboral, és època de moviment amb l’inici de nous programes d’orientació i els equips professionals, entre els quals ens trobem els pedagogs/es i psicopedagogs/es, evidenciem moltes dificultats per aquesta manca de conciliació familiar i personal de les persones usuàries del servei.

Moltes de les persones que atenem són famílies monomarentals —i no dic monoparentals perquè el 99% són mares a càrrec de menors— sense xarxa ni suport. Les dificultats que comporta compaginar l’exercici d’una activitat laboral remunerada i de qualitat i l’exercici de les activitats no remunerades relacionades amb les cures de les persones més dependents de la societat, en aquest cas, les filles i els fills són evidents.

Des del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya (COPEC) volem evidenciar la necessitat de generar mesures de corresponsabilitat compartida amb l’àmbit públic, com poden ser un accés prioritari i bonificat a campaments d’estiu, llar d’infants, caus... durant els períodes no lectius per poder continuar realitzant les mesures de recerca activa de feina en igualtat de condicions. Si els fills i filles o les persones dependents a càrrec de l’usuari o la usuària del servei d’orientació, té les seves necessitats bàsiques i d’atenció cobertes, aleshores podem iniciar el procés d’acompanyament.

Observant les ofertes a la borsa de treball del COPEC, així com a qualsevol portal especialitzat, podem veure com a l’estiu el mercat de treball té unes particularitats especials: contractes de curta durada per cobrir substitucions, feines molt estacionals, horaris en caps de setmana que exigeixen molta flexibilitat... sovint són feines difícils de sostenir al llarg de l’any. Un obstacle que també ens trobem és que en cas d’estar cobrant algun subsidi o renta, la burocràcia per reprendre-la després d’un contracte estacional, és llarga i feixuga... cosa que fa enrere a moltes persones a l’hora de presentar-se a una oferta d’estiu.

Des dels serveis d’orientació laboral, els equips de professionals acompanyem a les persones en recerca activa de feina a definir el seu objectiu laboral, trobar una feina i mantenir-la. Perquè es tracta de ser ecològics i ficar al centre tot allò que poden fer, que els pot permetre tenir un treball digne, de qualitat i que sigui sostenible amb les diverses situacions personals i familiars.

A l’estiu és una molt bona època per començar a traçar aquest mapa. Podem començar per treballar en l’autoconeixement de les competències i escolta de les necessitats. Fer un diagnòstic dels coneixements, actituds i aptituds que es tenen i que s’han de saber realçar i defensar en una entrevista de feina.

És interessant analitzar les ofertes laborals que ens encaixen i que publiquen als diferents canals: portals de recerca de feina, xarxes socials, premsa... Veure tot allò que demanen per la vacant, els requisits i les paraules clau que apareixen ens ajudarà a tenir tota la informació necessària per fer o redissenyar el currículum i la carta de presentació.

Amb aquesta anàlisi prendrem consciència d’allò que ens manca i què ens cal actualitzar per aconseguir un encaix amb el perfil competencial que es demana al mercat laboral. L’estiu també és un bon moment per millorar els coneixements informàtics amb algun taller o curset de competències digitals o, per què no, reforçar o aprendre algun idioma.

Al COPEC donem valor a la igualtat d’oportunitats i, per tant, insistim en la necessitat que totes aquestes accions estiguin adaptades a la conciliació de les persones participants per garantir la seva assistència i participació durant tot l’any però especialment en èpoques no lectives com l’estiu. Cal destacar que són gairebé dos milions de famílies, el 24% de les famílies amb fills i filles a l’Estat espanyol, que denuncien el no tenir possibilitat de repartiment de tasques de cura, domèstiques i d’atenció a la llar, ni l’opció d’acollir-se a mesures de conciliació sense que es vegin reduïts els seus ingressos, per això demanen que la corresponsabilitat pública de les cures sigui un fet.

Per una orientació i atenció de qualitat a aquest col·lectiu cal establir mesures que garanteixin l’accés al mercat laboral i la promoció econòmica i social, fent especial esment a la dona amb discapacitat per presentar grans dificultats d’inserció sociolaboral i discriminacions múltiples associades a la seva condició de dona, mare treballadora i dona amb discapacitat.

Des del COPEC, amb la Comissió de Dona i Pedagogia, continuem treballant per la visibilització i defensa d’aquestes desigualtats i per la millora de les condicions i oportunitats laborals de les dones.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article