Entendre la diversitat des del lleure i l’acció sociocultural


El lleure educatiu és un àmbit reconegut i valorat com un espai vinculat a la vivència d’experiències que impacten positivament en la vida de les persones. Aporta aprenentatges que ajuden a desenvolupar competències per a la vida, entre aquestes la d’aprendre a valorar i a reconèixer la diversitat com un valor, on cada persona és reconeguda des de la seva identitat personal i cultural, des de les seves capacitats i les seves motivacions vitals i professionals.

Nombrosos estudis i pràctiques en l’àmbit nacional i internacional mostren que les activitats de lleure educatiu i d’acció sociocultural de caràcter comunitari fan possible la creació de relacions i de xarxes entre una multiplicitat de persones, grups culturals, edats o estils de vida. Aquesta heterogeneïtat de connexions esdevé una gran oportunitat per aprendre a conviure amb la diversitat de forma respectuosa amb els altres i a intercanviar aprenentatges, tot facilitant espais de convivència ciutadana i contribuint a la ruptura d’estereotips. Així mateix, aquest tipus de programes i activitats també possibiliten processos de suport social i relacional, especialment per a aquelles persones que es troben en una situació de major fragilitat i vulnerabilitat. En aquest procés, cal crear entorns on aquestes vinculacions es puguin construir i mantenir en el temps, per la qual cosa és necessari proporcionar als i les professionals i a la ciutadania eines i estratègies que promoguin espais acollidors i accessibles i oberts a la diversitat.

Posar en comú noves pràctiques i estratègies innovadores de lleure educatiu que des de diferents contextos i àmbits geogràfics promouen la diversitat, la cohesió social i l’acompanyament a les persones més vulnerables és un dels objectius principals del I Congrés Internacional de Lleure Educatiu i Acció Sociocultural, que arrenca demà a Barcelona.

Aquesta trobada aplegarà ponents d’arreu amb l’objectiu de visibilitzar les iniciatives comunitàries de lleure educatiu i acció sociocultural i fixar el camí a seguir per tal d’afrontar alguns dels reptes que presenten les nostres societats actuals a l’hora de reconèixer i valorar la diversitat com un enriquiment per a les persones i les comunitats:

  1. Entendre la diversitat com un diàleg entre diferents cultures i realitats, des de les fortaleses i capacitats i no des dels dèficits o dificultats.
  2. Donar a conèixer l’activitat i la programació d’activitats de lleure educatiu i d’acció sociocultural als barris, facilitant informació accessible per a tothom.
  3. Formar als i les professionals i a la ciutadania perquè aprenguin a moure’s entre diferents marcs culturals des d’una perspectiva inclusiva.
  4. Fomentar canvis d’estructures i processos que permetin l’accés sempre, com a primera opció, als serveis i programes de lleure i socioculturals de la comunitat, tot incorporant respostes a les necessitats de suport de persones diverses.

Tots aquests reptes s’emmarquen en la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (Nacions Unides, 2015). Per tant, si volem caminar cap a un futur diferent, millor, hem de ser capaços de sentir, pensar i fer entorns de lleure i dinamització sociocultural inclusiva, que responguin a la diversitat, des de, per a i amb tota la ciutadania.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article