Canviar de xip en la mobilitat per fer més sostenible el planeta

Els estudiants de la UdG impulsen una campanya innovadora que està pensada i dissenyada per i per a ells mateixos


Amb el suport de  

El 90% de les emissions que genera la Universitat de Girona (UdG) prové dels desplaçaments de la comunitat universitària, segons dades del Pla d'Ambientalització de la UdG. Aquesta xifra ha fet pensar els estudiants i, conscients de la importància que té la mobilitat per contribuir a la sostenibilitat del planeta, han impulsat la campanya “Vine a la UdG en transport sostenible”, una campanya pensada i dissenyada pels i per als mateixos alumnes que pretenen conscienciar a tot l’entorn educatiu.

El tren, el bus, la bici o el simple fet d’anar a peu en els vídeos que proposen esdevenen així escenaris d’històries que pretenen sensibilitzar tota la comunitat per dirigir-la a un futur on la mobilitat sigui més responsable amb el medi ambient i, al mateix temps, proposar noves formes comunicatives per poder fer arribar el missatge de manera més efectiva.

“La universitat fa temps que treballa per oferir alternatives més sostenibles, però una de les grans problemàtiques era fer arribar aquestes solucions a la comunitat”, explica Esteve Alonso, director creatiu de la campanya.

Precisament, Alonso reconeix que anar en tren li serveix per desestressar-se i així va ser com, en un d’aquests viatges, li va sorgir la idea de la campanya. Va portar la idea al Consell d’Estudiants i allà es van posar a treballar fins que van obtenir el que seria la versió més definitiva del projecte. “Vam voler defugir la típica publicitat d’administració pública que intenta dirigir-se als joves i acaba fent passar vergonya”, assenyala.

Amb tot, aquest estudiant reconeix que no és fàcil, “més encara tenint en compte que això és una qüestió generacional i no hem acabat de trencar del tot amb la idea de publicitat institucional en aquesta primera ocasió”. Per aquest motiu, assegura Alonso, van començar a pensar com mostrar totes les alternatives i després fer-les arribar “amb un llenguatge més informal i proper”.

La singularitat d’aquesta campanya rau, precisament, en el fet que ha estat ideada i portada a terme pels mateixos estudiants, utilitzant els canals i el llenguatge més adient per aquest col·lectiu.

D’aquesta manera, l’equip d’estudiants de la UdG s’ha desplaçat per tot el territori per crear un suport publicitari innovador que promogui l’ús de diferents tipus de mobilitat sostenible, creant situacions inversemblants dins el context de quotidianitat que viuen tots els estudiants quan van a classe.

“Vam fer proves amb diferents grups i el que teníem al cap s’entenia, què és una de les majors pors que es pot tenir en traslladar idees amb només una fotografia i un text mínim, assenyala Alonso qui reconeix que “al final, promocionem infinitat de coses, però posar-nos a fer una “TED Talk” no interessa a ningú”.

La campanya “Vine a la UdG en transport sostenible”, que ja s’ha estès arreu del territori de les comarques gironines en tota mena de suports, compta amb el suport de la mateixa UdG, el Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, Renfe, Consorci ATM de Girona i l’Ajuntament de Girona.

Reduir les emissions de diòxid de carboni

Compartir vehicle i usar el servei de préstec de bicicletes, són només dues de les accions que l’alumnat ja està duent a terme per reduir la petjada ecològica. Concretament, i segons el rector de la UdG, Quim Salvi, amb aquestes dues accions es poden reduir més de 26 tones de CO₂.

“Un 23% arriba a peu a les facultats”. Així mateix, “les opcions d’anar a peu, en bus o en bicicleta a la UdG dupliquen les del vehicle motoritzat, i si s’afegeix l’opció de vehicle compartit, arriba fins a un 65%”, ha assenyalat Salvi.

Una campanya que per a Mercè Rius, directora general de Transports i Mobilitat, “encaixa amb els objectius del Departament de lluita contra el canvi climàtic i la contaminació”. Així mateix, Rius ha fet valdre “l’ambició i la qualitat de la iniciativa”.

Canvi de xip en mobilitat

Com a finalitat principal, amb aquesta campanya els estudiants pretenen aconseguir “un canvi de xip en mobilitat”. “En l’àmbit europeu el transport públic i sostenible té un pes rellevant. En canvi, en el nostre país, el cotxe continua tenint un pes massa fort entre la comunitat universitària, donada la seva facilitat i flexibilitat i també una falsa idea de poder adquisitiu entre tots els joves”, explica Alonso.

Aquest estudiant, impulsor de la campanya juntament amb Nicolás Valencia, que s’ha encarregat dels temes de gestió i producció, reconeix que volen promoure un model on el transport públic sigui la prioritat. “Amb això no volem dir que el cotxe sigui dolent per se, però hem de treure’ns del cap aquesta idea “d’una persona un vehicle” i oferir al mateix temps alternatives competitives en preu i servei”.

Entre altres integrants, els estudiants que formen part de la campanya són membres de “l’Aula de Teatre de la UdG” per proporcionar els actors i “La Productora” de la UdG per l’equip de producció.

Millorar les infraestructures

Pel que fa a les noves mesures anunciades pel Govern dirigides a la gratuïtat del transport públic, Alonso reconeix que les veuen amb bons ulls, tanmateix, han d’anar acompanyats de més inversió. “De què li serveix a algú de comarques el tren gratuït si no li arriba?”.

Amb tot, els estudiants valoren positivament aquest tipus de polítiques perquè “posen en el focus mediàtic la rellevància del transport públic i, a la llarga, contribuiran a invertir en el servei, a millorar-lo i a augmentar la demanda”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article