Avançar cap a l’escola inclusiva: una transformació que implica a tota la comunitat educativa

Aquest dilluns s’ha celebrat la tercera sessió de la TaPSEI, un procés participatiu que ha reunit a administració, docents, alumnat, famílies, experts i entitats per impulsar l’educació inclusiva


Amb el suport de  

Passos ferms en el camí cap a l’educació inclusiva. Aquesta va ser la sensació que compartien les dues-centes persones que van participar aquest dilluns a la tarda a la tercera sessió de la Taula de Participació per un Sistema Educatiu Inclusiu (TaPSEI). La trobada, impulsada per la Direcció General d’Educació Inclusiva del Departament d’Educació, dona fi a un procés participatiu que s’ha dut a terme durant el curs 2022 i 2023 i que ha reunit en diferents grups de treball a alumnat, experts, docents, administracions, famílies i entitats per impulsar el decret d’escola inclusiva i fer-lo arribar de manera generalitzada als centres educatius i també a la societat en general. 

L’acte de cloenda d’aquest procés participatiu, celebrat al Centre Cívic Zona Nord, al barri de Torre Baró de Barcelona i presentat per l’escriptora Asha Miró, va tenir més d’acte de benvinguda, però: tot i que va servir per posar de manifest tot el treball aconseguit durant aquest curs i les conclusions més destacades, sobretot es va posar el focus en el futur immediat: la feina segueix i s’ampliarà en un segon cicle de participació de la TaPSEI. L’objectiu és que es desenvolupi i s’interpel·li als centres educatius i principalment, a l’alumnat: seran els infants i adolescents qui faran propostes per fer més inclusives les seves escoles i instituts.

La directora general d’Educació Inclusiva, Laia Asso, va posar en valor tota la feina feta fins al moment i va anunciar que la partida de 20 milions d’euros adscrita a la Direcció General d’Educació Inclusiva pel curs 2023-2024 es distribuirà seguint les propostes formulades pels grups de treball de la TAPSEI. Especialment, Asso va apuntar que una de les conclusions de la TaPSEI és situar en primer terme la implementació de les mesures i suports universals. “Aquesta és la punta de la piràmide que necessitem per avançar”, va dir. Així mateix, Asso va detallar que principalment aquest pressupost es destinarà a reforçar el personal docent i personal de serveis educatius específics, així com els EAP.

Un reforç que arribarà als centres, amb els quals es treballarà de forma individual a través de serveis territorials, per detectar les necessitats de cada territori, tal com va apuntar Sisa López, subdirectora general de Planificació i Gestió d’Educació Inclusiva. “Hem de posar l’accent en l’acompanyament de tots els centres educatius per activar el full de ruta que tenim en marxa”, va manifestar.

En aquesta línia, durant la trobada es va anunciar la posada en marxa aquest setembre del programa ‘Dinamitzadores de l’Educació Inclusiva’, el qual preveu que una quarantena de professionals desenvolupin tasques d’acompanyament i sensibilització als centres. Maria Macià, cap del Servei de Suports i Mesures per a la Inclusió, va explicar que aquestes noves figures estaran “molt arrelades” al territori. “Treballaran amb els docents i donaran una resposta molt ajustada a les necessitats dels centres”, va assenyalar Macià. D’altra banda, també es publicarà el nou document de mesures i suports universals, que les dinamitzadores difondran entre els centres perquè puguin disposar de més eines per desplegar aquestes mesures.

Durant la trobada també va intervenir l’equip tècnic universitari que ha coordinat la TaPSEI durant aquest cicle, encarregats d’elaborar un informe en el qual es recull les primeres línies d’actuació sorgides dels grups de treball. A més a més, aquest equip ja està treballant en el segon cicle de la TaPSEI. “Tenim la voluntat que en el segon cicle hi hagi un canvi, i que el debat vagi molt més enllà. Volem arribar a tots els racons del país, i a tots els membres de la comunitat educativa, fent sobretot protagonista a l’alumnat”, va indicar el professor de la UAB Miquel Àngel Essomba, un dels coordinadors d’aquest equip.

La jornada també va comptar amb la intervenció de l’activista i integradora social Anna Planas. Planas, que té una discapacitat física, va explicar de primera mà tots els entrebancs amb els quals s’ha topat pel fet de ser una persona amb discapacitat; sobretot, va explicar, va tenir molts problemes en la postobligatòria, perquè el centre on estudiava no li donava opcions d’adaptar les pràctiques, tenint en compte la seva discapacitat. “Moltes vegades els nostres drets són vulnerats, i inclusió vol dir tenir les mateixes oportunitats que la resta”, va manifestar Planas.

Per finalitzar la jornada, la consellera d’Educació, Anna Simó, va agrair a través d’un vídeo als participants de la TaPSEI la seva implicació per una educació inclusiva. “La societat ha d’entendre que és més rica quan la diversitat s’inclou”, va remarcar la consellera.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article