El Govern recull les demandes de les entitats i incrementa els recursos per a l’alumnat sord

La Federació de Persones Sordes de Catalunya considera insuficient la proposta perquè encara no garanteix amb intèrpret tot l'horari lectiu


El Govern ha escoltat les demandes que diverses entitats de persones sordes feia mesos que reclamaven i ha incrementat els recursos per a l’alumnat sord dels estudis postobligatoris. Les organitzacions reclamaven que l’administració complís amb la Llei de llengua de signes de Catalunya, que obliga a garantir la total accessibilitat de les persones sordes tant en la modalitat oral com en la bilingüe.

Per això, la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) o l’associació Volem Signar i Escoltar, entre d’altres, exigien al Departament d’Ensenyament que vetllés perquè els alumnes sords tinguessin assegurades tot l’horari lectiu amb un intèrpret en els estudis postobligatoris.

Així, el Govern ha decidit augmentar els ajuts per a la modalitat bilingüe fins als 749.620 euros, un increment que permetrà passar de les 820 hores setmanals a les 1.000 hores el curs vinent. En total, doncs, es passarà de les 31.080 hores a les 37.000. El contracte fins ara contemplava un pressupost de 534.534 euros, més uns 29.000 euros addicionals.

Una proposta que encara no garanteix tot l’horari lectiu

Tanmateix, la resposta de la FESOCA no s’ha fet esperar. Lamenten, des de l’entitat que encara “no es garanteix l’accessibilitat de manera íntegra”. I ho argumenten. A Catalunya, expliquen, hi ha uns 50 alumnes sords que han optat per la modalitat bilingüe en les etapes postobligatòries, el que implica només “un increment real de dues o tres hores a la setmana” per cadascun d’ells. “D’aquesta manera, el nombre d’hores d’intèrpret se situa en les 19 hores, el que encara està lluny d’arribar a les 30 de tot l’horari lectiu”, denuncien.

A més, critiquen que quan el Govern assenyala l’existència de 350 professionals CREDA, que donen suport als infants sords i les seves famílies, no s’especifica “quants tenen coneixements de la llengua de signes” i si aquest requisit és indispensable per garantir l’atenció educativa i comunicativa de l’alumnat sord, tal com exigeix la llei.

El Govern tampoc especifica, segons la FESOCA, si es duran a terme accions per a equilibrar les grans diferències territorials en l’atenció educativa de l’alumnat sord. Actualment, la major part de l’educació pública bilingüe es concentra a les comarques del Barcelonès i del Vallès Oriental.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article